کد خبر : 423
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 خرداد 1402 - 14:10
-

لرستان مخزن کارخانه ها و طرح های تعطیل شده برای کسب مقام اول مفلوکیت!!

لرستان مخزن کارخانه ها و طرح های تعطیل شده برای کسب مقام اول مفلوکیت!!
چندی است که استان لرستان پر از طرح ها و کارخانه های تعطیل شده مهمی از جمله لاستیک سازی خرم آباد، برج های دو قلو، پارسیلون، چرم و پوست و آجرماسه آهکی پلدختر شده و هم چنان مسئولین نه تنها به اشتغال و کاهش بیکاری کمک نکرده اند بلکه سعی در حفظ رتبه برتر خود در زمینه بیکاری شده است!؛

یادداشت/رضوان پاک منش- کارخانه نساجی پارسیلون خرم آباد که روزی نماد بخش صنعت استان لرستان بود بعد از گذشت ۱۰سال بلاتکلیفی به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد.

این کارخانه با وسعت ۱۰۰هکتار و بزرگترین کارخانه تولید نخ در خاورمیانه بود که متشکل از بخش های مختلف  کارخانجات و تأسیسات آب‌رسانی و تصفیه آبها و فاضلابهای صنعتی،  نیروگاه برق در دو خط هرکدام به ظرفیت تولید شش مگا وات، بوستان ها و فضای سبز متنوع، منازل مسکونی مشرف‌به کارخانه، مهمانسرای بسیار زیبا، سیستم های تهویه و انتقال چیپس، انبارهای بزرگ، زمینهای قابل کشت ، کارگاههای مکانیکی و الکتریکی بوده است.

واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی، مشکلات ناشی از واردات مواد اولیه و گران شدن سه برابری آن ها روند افول تولید را فراهم کرد. این در حالی است که از این کارخانه حدود ۴۰۰ کارخانه زیردستی تغذیه شده که ۱۷۰۰ نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آن بهره مند می شدند. مدیریت بخش خصوصی، کارخانه پارسیلون را که تولید روزانه ۱۲ هزار تن نخ نایلون و ۲۴ هزار تن نخ تکسچره در کارنامه خود داشت و صادر کننده محصولات به کشورهای ترکیه، ایتالیا، کره و مصر بود منجر به تعطیلی این کارخانه در اسفندماه سال ۱۳۸۹ شد.

سوء استفاده عده ای از مدیران و متصدیان امر و طمع ورزی خریداران باعث شد که نه تنها هدف خصوصی سازی محقق نشود، بلکه با چوب حراج زدن به کارخانجات و واگذاری آن ها به افرادی که توانایی فنی و مدیریتی نداشته و باعث بیکاری حدود ۱۵۰۰ کارگر این کارخانه شوند.

۷ سال برای طی کردن ۱۵ درصدی یک طرح!

احداث کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی از مصوبات سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت یازدهم به لرستان در خرداد ۱۳۹۳ بود که یک‌سال بعد با حضور محمد شریعتمداری، معاون وقت اجرایی رئیس‌جمهور و مسئولان لرستان کلنگ‌زنی شد.

مردم لرستان در آن سال‌ها به این امید دل بستند که پس از گذشت ۳۶ ماه طبق وعده مسؤلان وقت این اَبَرپروژه راه‌اندازی و عده‌ای از جوانان بیکار صاحب کار می‌شوند، اما این وعده پس از گذشت چند سال عملی نشد.

پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد که طبقه گفته مسؤلان وقت بنا بود با ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار حلقه لاستیک و ایجاد ۱۰۰۰ فرصت شغلی ظرف سه سال به بهره‌‌برداری برسد پس از گذشت هفت سال از کلنگ‌زنی تنها یک زمین خاکی در کوهپایه‌های خرم‌آباد با حصاری بتنی است که فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد!

روزشمارمتوقف شده برج های دو قلو در انتظار حرکت شرکت سرمایه گذار

برج‌های دوقلوی خرم‌آباد که قرار بود تحول بزرگی در عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی مرکز لرستان ایجاد کند، پس از گذشت ۷ سال همچنان بلاتکلیف است. اوایل سال ۱۳۹۳ بود که ساخت برج‌های دوقلوی خرم‌آباد به‌عنوان یک ابرپروژه عمرانی در زمینی به مساحت ۱۷هزار مترمربع در بهترین نقطه شهر خرم‌آباد با مشارکت ۲۵ درصدی شهرداری و ۷۵ درصدی سرمایه‌گذار آغاز و بنا شد ۳۶ ماهه احداث شود.

این طرح که در ۳۰ طبقه بنا بود تحول بزرگی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مرکز لرستان ایجاد کند نه‌تنها در بازه زمانی مقرر به بهره‌برداری نرسید بلکه با گذشت هفت سال تنها ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. حالا در تازه‌ترین صحبت‌ها مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذار این پروژه داشتن حکم قانونی را درباره ادامه روند برج‌های دوقلو ضروری دانسته‌ است.

تنها کارخانه پلدختر در نزدیکی ورشکستگی…

کارخانه آجر ماسه آهکی پلدختر لرستان تنها کارخانه بسیار خوب این منطقه که با هدف تولید مصالح ساختمانی در سال ۱۳۶۸ ایجاد شد. بدهکاری و نابسامانی وضعیت کارخانه آجر و ماسه آهکی پلدختر سبب شده تا کارگران تنهاترین کارخانه شهرستان پلدختر این روزها پس از پیگیری مطالبات و حقوق معوق خود تهدید به اخراج شوند.

در دولت روحانی و با قیمت ۸۰۰ میلیون تومان به‌صورت قسطی این کارخانه که در تملک بانک مسکن بود، به حسین سلاح‌ورزی واگذار شد. این کارخانه منهای زمین، ساختمان، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که داشت، در زمان واگذاری هم بیشتر از پولی که سلاح‌ورزی بابت خرید کل کارخانه داد قیر و مازوت در حوضچه‌هایش بود. آیا واقعیت دارد که کارخانه آجر ماسه آهکی پلدختر لرستان، این‌گونه و براساس ماده ۲۷ قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی واگذار شده است؟

شتاب یک کارخانه برای به تارج رفتن!

کارخانه چرم و پوست لرستان، یکی از واحدهای تولیدی بسیار قدیمی استان است که در سال ۱۳۵۴ راه‌اندازی شده است. این کارخانه به‌روش‌های شبهه دار واگذار شد ودستگاه‌ها و ماشین‌آلات آن فروخته شد. اکنون از آن کارخانه تنها زمین و چند سوله باقی مانده است، اخیراً هم شنیده شده است که می خواهند آن زمین ۲۱هکتاری را که در بهترین موقعیت جنب فرودگاه شهر خرم‌آباد است، تغییر کاربری بدهند و نسبت به احداث واحدهای مسکونی اقدام کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.