کد خبر : 762
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تیر 1402 - 11:49
-

نسرین خدادادی؛

چرا تمایل به بچه‌دار شدن کاهش یافته است؟

چرا تمایل به بچه‌دار شدن کاهش یافته است؟
باید قبول کنیم دولتمردانی که مسبب وضع موجود هستند در رسیدگی به وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه کوتاهی کرده‌اند..؛

✍️نسرین خدادادی

 این روزها روی همه بیلبوردها و بنرهای سطح شهرپر شده از تبلیغات برای فرزندآوری که اخیراً هم یکی از مسئولین عنوان کرده است که هر خانواده می‌تواند ۱۵ فرزند داشته باشد و این اصلاً خنده‌دار نیست!!! در این بین طرح های تشویق و حمایت از فرزندآوری را می‌بینیم که از سوی دولت اجرا می‌شود ولی سوال اساسی اینجاست که آیا این طرح‌ها و تبلیغات تاثیرگذار هستند یا نه؟؟

 برای جواب این پرسش کافی است نگاهی به گذشته دولت برای کنترل جمعیت بیندازیم اگر به خاطر داشته باشید دهه های قبل تبلیغات فراوانی برای کاهش جمعیت شکل می‌گرفت که یک نمونه از این تبلیغات که به شکل دیوار نویسی بود با عنوان “بچه که عمر و نفسه یکی خوبه دوتا بسه” این تبلیغ دقیقاً زمانی شکل گرفت که جمعیت رو به افزایش بود و سرمایه رو به کاهش؛ اما سوال اینجاست بعد از گذشت تقریباً یک دهه از این سیاست چه تغییری در ساختار اقتصادی کشور اتفاق افتاده است که برای جلوگیری از کاهش روند جمعیت ما به دنبال تبلیغات فرزندآوری هستیم! آیا زیرساخت‌های اقتصادی و فرهنگی مناسب فراهم شده است ؟

 ازسوی دیگر تبلیغات دولت برای فرزندآوری به طور مثال دادن وام و امتیازات مختلف شرایط را بدتر می‌کند چرا که این مشوق‌ها برای افراد و خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند ودردهک‌های پایین جامعه قرار دارند جذاب است. خیلی بعید به نظر می‌رسد که کسی که شرایط اقتصادی خوبی داشته باشد و با وام ۳۰ میلیونی به فرزندآوری تشویق شود و خواهیم دید  که این طرح‌ها هیچ دردی را دوا نمی‌کنند، بلکه خانواده‌های ضعیف‌تر از لحاظ سطح مالی روز به روز ضعیف می‌شوند.

 البته باید توجه داشت که شرایط خوب اقتصادی شرط لازم برای فرزندآوری هست ولی قطعاً کافی نیست. تقریباً در همه دنیا تمایل به فرزندآوری کاهش پیدا کرده است حتی در کشورهای توسعه یافته که شرایط خوب و مطلوب دارند و دلایل متفاوت متفاوتی دارد که در راس آن وضعیت اقتصادی جامعه دیده می شود .  باید قبول کنیم دولتمردانی که مسبب وضع موجود هستند در رسیدگی به این امر که شامل ساماندهی وضعیت اقتصادی و فرهنگی جامعه می‌باشد کوتاهی کرده‌اند، تا جایی که تمایل به ازدواج و تشکیل خانواده که امری بنیادین در زندگی انسان‌ها است روز به روز کاهش می‌یابد.

برای حل این مسئله صرفاً تبلیغات کافی نیست و خواهیم دید که هرچه جلوتر می‌رویم نتیجه معکوس دارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.