کد خبر : 1422
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 13:13
-

تشکیل کارگروه غارشناسی استان لرستان

تشکیل کارگروه غارشناسی استان لرستان
اولین کارگروه غارشناسی لرستان به ریاست معاونت امور هماهنگی و عمرانی استانداری و دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل شد.؛

به گزارش طلوع غرب به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، اولین جلسه کارگروه غارشناسی استان با حضور احمدرضا دالوند معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان، علی سالاروند مدیرکل حفاظت محیط زیست، احسان کرم زاده مدیر کل دفتر فنی استانداری، عطا حسن پور مدیرکل میراث فرهنگی لرستان، حجت الله کریمی منفرد مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان و سایر اعضای کارگروه در تاریخ ٢٠ شهریورماه ١۴٠٢ در محل سالن جلسات معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه احمد رضا دالوند معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اهمیت غارها در بحث گردشگری و زیبایی شناختی و حفاظتی، اظهار کرد: حدود هزار غار در لرستان شناسایی شده‌ است که تاکنون ۱۶۵ غار تاریخی و پناهگاه صخره‌ای ثبت ملی شده است.

وی گفت: معرفی غارهای موجود، شناسایی غارهای جدید، ایجاد بانک اطلاعاتی و تهیه اطلس، اولویت بندی غارها به لحاظ ارزش حفاظتی و تعیین حریم حفاظت از غارهای باستانی و تاریخی را از جمله مهمترین وظایف این کارگروه عنوان کرد.

دالوند بر حفظ حریم حفاظتی غارها در فعالیت‌های اکتشافی، معدنی و ساخت و سازها تاکید کرد و افزود: غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای که در لرستان وجود دارند باید بر اساس کاربری تفکیک و اولویت‌بندی شوند تا بنا بر‌ اهمیت و شاخص‌هایی که دارند ساماندهی شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان بر لزوم حفاظت از غارهای دارای گونه‌های جانوری آندمیک و بخصوص غارهای با ارزش و واقع در مناطق حفاظت شده استان لرستان تاکید نمود.

در ادامه سالاروند مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان ضمن تشکر از تشکیل این جلسه و با توجه به اهمیت و ارزش غارها در تقویم جمهوری اسلامی ایران دوم مهر بعنوان روز جهانی غارها نامگذاری شده است و همچنین توضیحاتی در خصوص سه مورد از غارهای استان که در مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان قرار دارند از جمله اثر طبیعی غارماهی کور که دارای سه گونه اندمیک ماهی کور است و در جهان این گونه‌های ماهی فقط در استان لرستان یافت می‌شوند و همچنین غار باستانی کلدر خرم آباد بعنوان زیستگاه اولین انسان‌های هوشمند در جهان و غار چشمه وقت ساعت شهرستان دورود با جاذبه بی نظر در فوران و توقف زمان بندی شده آب در طول هر ساعت، ارائه نمود. 

وی در ادامه ارزش و اهمیت غارها را صرفا محدود به آثار تاریخی و ساختارهای زمین شناختی ندانست و افزود: اکثر غارها بعنوان زیستگاه‌های مهم و حساس نقش موثری در حفاظت از تنوع زیستی دارند. 

سالاروند از راه‌اندازی پاسگاه اثر طبیعی ملی غار ماهی کور پس از حدود ۱۰ سال رها شدن خبر داد و گفت؛ تبدیل غار چشمه وقت ساعت دورود به اثر طبیعی ملی نیز در دستور کار است و حفاظت از گونه‌های ارزشمند حیات‌وحش در غارها را ضروری دانست.

در این جلسه عطا حسن پور مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز توضیحاتی کامل در خصوص غارهای معروف استان ارائه نمود و استان لرستان را از لحاظ تنوع غارها در سطح کشور بی‌نظیر خواند و بر ضرورت برنامه‌ریزی در این خصوص تاکید نمود.

درپایان مصوباتی در خصوص تهیه اطلس غارهای استان لرستان طی یکماه آینده به منظور برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی روی غارهای استان، ایجاد زمینه درجه بندی غارهای استان و چگونگی تدوین و تعیین برنامه‌های حفاظت، گردشگری و … مصوب شد و همچنین در خصوص برگزاری روز جهانی غار پاک و بخصوص در مورد نحوه برگزاری همایش بین المللی غارشناسی در سال آینده در استان لرستان تصمیم‌گیری شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.